Blog Fulfillment від MTP Group

РРО для інтернет-магазину: як вести бізнес законно з 1 січня 2022 року

З 1 січня 2022 року підприємці зобов'язані проводити всі операції через касу. Новий закон викликав стільки дебатів, що його обговорюють навіть далекі від бізнесу люди. Компанія MTP GROUP FULFILLMENT надає послуги тим, кого закон безпосередньо стосується – власникам інтернет-магазинів. Тому ми провели консультації з бухгалтерами та юристами, вивчили законодавство та податкові консультації, щоб докладно та зрозуміло відповісти на всі гострі питання про РРО (реєстратори розрахункових операцій).

Закон про РРО: хронологія подій


Усі знають, що з 2022 року фізичні особи-підприємці (ФОП) мають фіксувати розрахункові операції через РРО. Але насправді це правило з'явилося у законодавстві ще у 2014 році. Технічне втілення розтягнулося довгі роки. Основним аргументом "проти" була висока вартість касового апарату. І ось у 2020 році з'явилася технічна (а головне – юридична) можливість використовувати програмні реєстратори розрахункових операцій (ПРРО). Але трапився карантин. Бізнес зазнає колосальних збитків і закон знову відкладають на невизначений строк. Тепер “остаточною датою” називають перший день 2022 року.

Звичайно, можна говорити про те, що бізнес мав цілих 7 років для впровадження в роботу РРО. Але через нестабільність законодавства по-справжньому підготуватись до змін складно. Навіть під час написання цієї статті ми не впевнені, що закон про РРО набуде чинності. Адже 2 грудня 2021 року до Ради внесли законопроєкт про відстрочення РРО до 2023 року. Комічність ситуації полягає ще й у тому, що цього ж дня голова податкового комітету Ради заявив, що жодних відстрочок не буде.

Ясно лише те, що бізнесу треба бути готовим до всього. Тому нижче ми докладно розповімо про правила, які (ймовірно) доведеться слідувати.

Кому доведеться використовувати РРО з 2022 року


Впровадження РРО у бізнес-процеси буде новиною не для всіх ФОП. Окремі підприємці грають за новими правилами із 1 січня 2021 року. Йдеться про дві категорії:

  1. ФОП на загальній системі оподаткування;
  2. ФОП 2, 3 та 4 групи при виконанні однієї з цих умов:
  • дохід перевищує 1 320 000 грн на рік;
  • специфічний вид діяльності (реалізація технічно складних товарів, ювелірних прикрас чи ліків).

У цій статті ми не говоримо про ФОП на першій групі, оскільки за законом вони не мають права займатися інтернет-торгівлею.

З 1 січня 2022 року вид діяльності або розмір доходу втратить своє значення у контексті розрахункових операцій. Незалежно від цих умов фіксування угоди через РРО стане обов'язковим.

Які операції не можна провести без РРО


Звичайно, не обійдеться без ще одного "АЛЕ". Бухгалтери та юристи все ще не можуть дійти спільної думки у трьох важливих питаннях.

  1. У яких випадках ФОП зобов'язаний, а в яких не повинен проводити розрахунки через РРО?
  2. У який момент потрібно формувати фіскальний чек і як передати його покупцю?
  3. Яка інформація має бути розміщена у фіскальному чеку?

Розберемося з кожним із них по порядку.

Проводити через РРО (не) обов'язково: розбираємо основні ситуації


З різних індивідуальних податкових консультацій можна зробити висновок про те, що РРО не потрібен у таких випадках:

  • розрахунок відбувається у безготівковій формі. Покупець переказує кошти з рахунку на рахунок або вносить гроші до банківської каси;
  • розрахунок проходить через посередників – платіжні системи типу PayPal або WebMoney. Клієнт оплачує товар посереднику, а той уже переказує гроші на рахунок продавцю;
  • розрахунок за придбання про інфопродуктів: електронних книг, відео, вебінарів, онлайн-консультацій тощо.

Ви вже здогадалися, що у більшості ситуацій без РРО не обійтися:

  • розрахунок проходить у готівковій формі;
  • клієнт оплачує товар за допомогою інтернет-банкінгу, наприклад, через сервіс “Приват24”;
  • покупка оплачується платіжною карткою через POS-термінал;
  • клієнт під час розрахунків використовує інтернет-еквайринг, такий як LiqPay, Portmone, Fondy.

Як і коли передати покупцеві фіскальний чек, щоб не порушити закон


Одна з головних проблем українського законодавства: найчастіше воно цілком відірване від реального життя. Законодавці мислять категоріями офлайн-бізнесу, коли чек вручають покупцеві разом із товаром. А як бути з інтернет-торгівлею?

Немає проблем при купівлі товару через попередню оплату. Вже сформований фіскальний чек просто кладуть у посилку.

Якщо замовлення доставляє кур'єр, він виступає і в ролі касира. РРО в цьому разі реєструється на транспортний засіб, яким здійснюється доставка.

А як щодо використання післяплати? Тут все цікавіше. Формувати фіскальний чек наперед безглуздо. Клієнт може вимагати повернення. До речі, докладно про тему повернення говорили у цій статті. Повернути гроші – не проблема, а ось доводити податківцям, що між вами нічого не було – страшний сон бізнесмена.

Податківці стверджують, що у випадку післяплати продавець зобов'язаний покласти у посилку не фіскальний, а товарний чек. Тоді в сукупності з квитанцією від поштового оператора клієнт має документ і про товар, і про його оплату. При цьому продавець не зобов’язаний проводити операцію через РРО, оскільки гроші на його рахунок надійдуть від оператора доставки.

Зміст фіскального чека: що каже закон


На щастя, хоча б тут правила не суворі. Головне, щоб назва товару в чеку була досить зрозумілою, щоб ідентифікувати його із покупкою.

Звернемо вашу увагу, що сам по собі чек від “Нової Пошти” або електронна квитанція від депозитного банкомату не можуть замінити фіскальний чек. Останній повинен підтверджувати і факт оплати, і факт передачі товару.

Каса на столі або смартфоні: плюси та мінуси різних типів РРО


Якщо уникнути РРО не виходить, варто вибрати найкраще рішення. Глобально їх лише два:

  • реєстратор розрахункових операцій (РРО) – традиційний касовий апарат;
  • програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО) – програма або додаток, які можна встановити на смартфон, планшет чи ноутбук.

Щоб вибирати було простіше, порівняємо переваги та недоліки кожного варіанту.

Традиційний РРО:

  • початок роботи. Реєстрація пристрою, його опломбування та інші бюрократичні процедури займають близько тижня;
  • ціна. Одна каса обійдеться від 4000 до 20000 грн. Додайте до цього до 500 грн на щомісячне обслуговування апаратів;
  • оновлення. При внесенні до законодавства змін РРО доведеться перепрошувати. Отже, витрачати час і гроші;
  • формат чека. Ви отримаєте лише паперові чеки, які потрібно вкладати у посилки чи іншим чином надсилати покупцю;
  • робота в офлайн у разі збою на сервері податківців. РРО може працювати без Інтернету до 7 діб.

Може здатися, що каса – дуже поганий варіант. Загалом для інтернет-торгівлі так і є.

Програмний РРО:

  • початок роботи. Процедура зазвичай триває кілька днів. Підприємцю потрібно завантажити програму та зареєструватися в ній;
  • ціна. Користування програмним забезпеченням коштуватиме 100-200 грн на місяць;
  • оновлення. Усі оновлення відбуваються в онлайн-режимі;
  • формат чека. Ви можете надрукувати паперовий чек або надіслати його електронну версію в СМС або на пошту клієнту;
  • робота в офлайн у разі збою на сервері податківців. Наразі не всі розробники пропонують опцію роботи ПРРО в офлайн-режимі. Але навіть за наявності відповідного софту строк скорочено до 36 годин.

З програмним РРО справи набагато кращі. Але є одне "але" – систематичні падіння серверів податкової служби через навантаження. Вже зараз ситуація повторюється кілька разів на місяць. Прогнозуємо, що далі все буде лише гірше.

За інформацією "Опендатабот" з початку 2021 року кількість "кас у смартфоні" збільшилася вдвічі. При цьому зростання кількості традиційних РРО не зафіксовано. Це означає, що переважна більшість підприємців обирає технологічні рішення. Через нові правила кількість ПРРО з 1 січня 2022 року зросте в рази, і на сервери податкової ляже велике навантаження. Чи витримають вони? Покаже час.

Використання РРО при роботі з фулфілмент-оператором


Ситуація із РРО нагадує сюжет народних казок. Праворуч підеш – 20 000 на касовий апарат витратиш. Ліворуч підеш – постійно від падінь серверів страждатимеш. Але, як і в казці, є третій, добрий варіант. Він полягає у роботі з фулфілмент-оператором.

Як ми вже пояснювали вище, підприємець не повинен проводити операцію через РРО, якщо кошти надходять з одного банківського рахунку на інший. Але оскільки робота в товарному бізнесі передбачає роздрібний продаж, фіскалізація - обов'язкова. MTP GROUP FULFILLMENT інтегровані з онлайн-касою Checkbox та надає клієнтам послугу фіскалізації чеків по API. Клієнту нашого фулфілмент-складу  не потрібно наймати бухгалтера і розбиратися в усіх технічних та рутинних процесах. Достатньо зареєструватися за нашим реферальним посиланням, отримати 10% знижки, та передати нам ключ API від сервісу CheckBox. Решту ми зробимо за вас.

І це не всі можливості. Завдяки інтеграції по API ми можемо автоматично виконувати всі операції за клієнтів:

  • відкривати та закривати зміну;
  • реєструвати та відправляти чеки;
  • надсилати z-звіти до податкової.

Про інші переваги роботи з MTP GROUP FULFILLMENT читайте у цій статті.
Інтернет-магазинам