Як знайти вихід із цього хаосу? У вас є 3 варіанти:
- орендувати склад самостійно чи у складчину;
- скористатися послугами фулфілменту;
- працювати через склади маркетплейсів.
З цієї статті ви дізнаєтеся про переваги та недоліки кожного шляху та зможете вибрати найкращий варіант для бізнесу.
Оренда складу: раціональне рішення чи марне витрачання грошей?
"Якщо місця на балконі бракує, потрібно орендувати приміщення", – ця думка здається дуже логічною, правда? Як мінімум, можна хвалитися друзям, що ви тепер серйозний підприємець. Але ця серйозність проявляється у витратах, ризиках та відповідальності.
Порахуємо, скільки коштує оренда складу в Києві? Звичайно ж, ви хочете зняти пристойне приміщення у хорошому районі. Тоді перед орендою перевірте такі параметри:
- зручний транспортний вузол. Вашим співробітникам потрібно якось добиратися на роботу;
- близькість до основних поштових відділень. Без цієї умови сенс складу нівелюється;
- наявність під'їзду для вантажного транспорту;
- одноповерхова конструкція. За законом підлості вантажний ліфт зламається саме у день великої поставки товару. І тоді доведеться або озолотити вантажників, або заробити міжхребцеву грижу;
- наявність комунікацій. Опалення, вентиляція, охорона, відеоспостереження – від їх наявності та якості залежить збереження товару. І, звичайно, вартість оренди.
Якщо хочете дивитися на склад без сліз на очах, готуйтеся платити від 80 до 160 грн/м2. Комунальні послуги, у найкращих традиціях столиці, оплачуються окремо. Оптимальним рішенням буде склад на 50-100 м2. Виходить, що лише приміщення обійдеться у середньому 8000 грн. Але вам потрібні ще й співробітники! І їхні послуги теж коштують недешево:
![](https://static.tildacdn.com/tild6165-3139-4838-b538-643930343931/1.jpeg)
При цьому до обов'язків комірника не входить транспортування замовлень на пошту. А оскільки витрати вже вимальовуються чималі, цей обов'язок доведеться брати на себе (а заразом забути про вихідні, лікарняні та відпустку).
Якщо порівняти плюси та мінуси власного складу, розклад виходить невтішний:
![](https://static.tildacdn.com/tild3533-3266-4162-b365-313566383435/2.jpeg)
Оренда складу – серйозне рішення, яке потрібно ухвалювати з урахуванням бізнес-моделі. Власне приміщення по кишені продавцям високомаржинальних товарів з великим оборотом. Якщо ви робите ті самі 20 відправок на день і витрачаєте на оренду приміщення та зарплату комірника 25 000 грн, замовлення обходиться в 41,66 грн. Ви готові втрачати ці гроші?
А як щодо оренди у складчину з іншими бізнесменами? Економія від цієї схеми невелика: вам усе одно потрібні квадратні метри для зберігання товарів. Хіба що зарплату комірника вдасться поділити між партнерами. Але будьте готові до втручання людського чинника: рано чи пізно хтось із орендарів захоче з'їхати чи змінити умови договору.
Фулфілмент: як працює склад на аутсорсі?
Виробничий хаос можна перемістити не лише на власний склад. Альтернатива – послуги фулфілменту для інтернет-магазинів.
Фулфілмент – це комплекс послуг, починаючи від зберігання товару на складі і закінчуючи обробкою повернень. Завдяки повному делегуванню завдань зі зберігання та доставки замовлень підприємець може зосередитися на розвитку бізнесу, а не тонути в рутині.
Як це працює? Все, що вам потрібно – доставити товар на склад і передавати замовлення. Співробітники складу самостійно маркують, упаковують та доставляють товар на поштове відділення. Повідомлення клієнта про статус відправки, прийом платежів та обробка повернення – це також частина фулфілменту.
Невже цей комплекс послуг обійдеться дешевше за оренду складу? Так і є: за мінімального товарообігу вартість одного відправлення не перевищує 16 грн. При цьому зі збільшенням відправок ця ціна зменшується.
![](https://static.tildacdn.com/tild3032-6134-4531-b138-306437316133/3.jpeg)
Головна перевага фулфілменту – економія часу. Адже замість того, щоб займатися рутинними операціями щодо відправлення товару, краще зосередитися на стратегічному плануванні та маркетингу.
Фулфілмент від маркетплейсів: чи варто вплутуватися у велику гру?
З початком пандемії маркетплейси стали останньою надією на виживання для продавців, які до цього працювали переважно в офлайн-форматі. Вийти на ці майданчики непросто, проте трафік забезпечений!
А як щодо фулфілменту? Маркетплейси працюють за двома основними схемами: FBO і FBS.
FBO (Fulfillment by Operator) – схема, за якої завдання з фулфілменту бере на себе маркетплейс. Умови відрізняються у кожного майданчика, але загалом продавцю потрібно лише доставити на склад маркетплейсу товари та сплатити послуги агрегатора.
![](https://static.tildacdn.com/tild6466-3861-4631-a261-633765626639/5.jpeg)
Важливо пам'ятати, що ціна FBO дуже кусається. Окрім оплати самого фулфілменту, маркетплейси беруть комісію від 4% до 25% вартості кожного товару, який ви реалізували через майданчик.
FBS (Fulfillment by Seller) – ця схема передбачає, що ви самостійно займаєтеся комплектацією, упаковкою та доставкою товару на склад маркетплейсу. Останній відповідає тільки за генерування трафіку і пересилання товара покупцю.
![](https://static.tildacdn.com/tild3339-6236-4336-b462-653665666235/4.jpeg)
Але головний мінус FBS – відсутність фулфілменту як такого. Основний клопіт так і лежить на плечах продавців. Наприклад, платформа Kasta вимагає, щоб продавець привозив товари на склад протягом 24 годин після замовлення. По суті, при щоденному продажі вам доведеться без вихідних займатися доставкою. А ви ж хотіли її делегувати?
Але якщо ви все ж таки хочете працювати через маркетплейси, вихід очевидний – робота через операторів фулфілменту. Так вам вдасться делегувати рутинні завдання, які не бере на себе маркетплейс і звільнити час для розвитку бізнесу або відпочинку на Балі. Тут обирати вам.